VASTEN
Allah Soebhanahoe wa Ta’aala heeft het vasten in de maand Ramadan op iedere moslim die verstandelijk en volwassen is verplicht. Het vasten in de maand Ramadan is één van de vijf fundamenten van de Islam. De heilige Profeet Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Islam is gebaseerd op vijf pilaren: (1) Getuigenis afleggen dat er geen God is dan Allah en Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zijn Profeet is; (2) Verrichten van het Salaat; (3) en het vasten in de maand Ramadan; (40 Afdragen van de Zakaat; (5) Verrichten van de Hadj.’
Het vasten behoort tot de beste gebeden omdat Allah Soebhanahoe wa Ta’aala dit aan zich heeft verbonden. De eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Allah Soebhanahoe wa Ta’aala zei: alle werken van de zoon van Adam zijn voor hem, behalve het vasten, dit is voor Mij en ik zal hem ervoor belonen.’ (Sahieh Boegharie)
Het vasten (Saum) betekent ‘zich onthouden van iets’. In de Islam betekent het vasten: zich onthouden van toegestaan eten, drinken en seksuele gemeenschap, vanaf het verschijnen van de dageraad tot zonsondergang.
Allah Soebhanahoe wa Ta’aala vermeld in de Heilige Qoer’aan:
‘O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht voor hen voor jullie, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen’. (Soerah 2 Al-Baqarah; vers 183)
‘O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie’.
Allah Soebhanahoe wa Ta’aala had het vasten op de voorgaande profeten en Boodschappers en hun volgelingen ook verplicht. Op de eerbiedwaardige Profeet Adam (Vrede op hem) was het vasten op de dertiende, veertiende en vijftiende dag van elke (Islamitische) maand verplicht. Op de eerbiedwaardige Profeet Moesa (Vrede op hem) en zijn volgelingen was het vasten op de tiende dag van de maand Moharram verplicht gesteld. Op de eerbiedwaardige Profeet Isa (Vrede op hem) en zijn volgelingen was het vasten in de maand Ramadan verplicht. Allah Soebhanahoe wa Ta’aala heeft Zijn geliefde Profeet Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) en zijn volgelingen niet afgezonderd van de vele gunsten en zegeningen die door het vasten verkregen worden, en daarom ook op hen het vasten verplicht gesteld.
‘Hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen’.
Het vasten weerhoudt de mens van slechte daden, omdat het de eigenschap heeft dat het een einde maakt aan (seksuele) lust en genot. De eerbiedwaardige Abdoellah bin Mas’oed verhaalt dat de boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘O jongeren, degenen die onder u in staat zijn om te trouwen, moeten trouwen omdat dit de ogen belet en het geslachtsdeel beschermt. En degene die niet in staat is om te trouwen die moet vasten, omdat dit een einde maakt aan seksuele lust. (Sahieh Boegharie en Sahieh Moesliem)
De eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede ne Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Wie gedurende de maand Ramadan uit oprechtheid van geloof vast in de hoop verdiensten te verkrijgen, zal al zijn begane zonden vergeven krijgen’. (Sahieh Boegharie en Sahieh Moesliem)
De eerbiedwaardige Ibne Mas’oed (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Degene die in de maand Ramadan vanaf de eerste dag tot de laatste dag heeft gevast, wordt van al zijn zonden verschoont net alsof hij vandaag geboren is en rein is zonder zonden’.
De eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Alle werken van de zoon van Adam zijn voor hem behalve het vasten, dit is voor Mij en ik zal hem ervoor belonen. En het vasten is een schild. Wanneer één van jullie een dag aan het vasten zijn, behoort hij alle overbodige praat te vermijden en geen rumoer te maken. Mocht iemand hem uitschelden of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten. De adem van de vastende is bij Allah beter dan de geur van musk.’ (Sahieh Boegharie en Sahieh Moesliem)
SOEHOER & IFTAAR
Soehoer is een lichte maaltijd die genuttigd wordt voor de dageraad. Het eten van Soehoer was een gewoonte van de Heilige Profeet Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem). Iftaar is een maaltijd die gelijk na zonsondergang wordt genuttigd om hiermee de vasten van die dag te verbreken. Over de Soehoer en Iftaar zijn er vele overleveringen van de Heilige Profeet Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem):
De eerbiedwaardige Anas bin Maaliek (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Nuttig de Soehoer vanwege de vele zegeningen hierin.’ (Sahieh Boegharie)
De eerbiedwaardige Amar bin ‘Aas (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Profeet van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Het verschil in vasten tussen ons en de mensen van het boek is het nuttigen van de Soehoer.’ (Sahieh Moesliem)
De eerbiedwaardige ‘Ierbaad bin Saariyah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) mij in de Ramadan op de tijd van het nuttigen van Soehoer riep en zei: ‘Kom voor de zegenrijke maaltijd.’ (Aboe Daoed)
De eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘De beste Soehoer van een gelovige is het eten van dadels.’
De eerbiedwaardige Sahl (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘De mensen zullen altijd gunsten blijven ontvagen zolang zij de Iftaar met haast doen (dus niet uitstellen).’ (Sahieh Boegharie en Sahieh Moesliem)
De eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Een geliefd persoon voor mij is degene die Iftaar met haast verricht.’ (Tirmizie)
De eerbiedwaardige Salmaan bin ‘Aamier (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Wanneer iemand van jullie de Iftaar nuttigt, laat hem dan dit doen met dadels vanwege de vele zegeningen hierin. En als er geen dadels zijn, dan met water, omdat dat rein is.’ (Tirmizie)
De eerbiedwaardige Moe’aaz bin Zahrah (de Tevredenheid van Allah met hem) verhaalt dat de Boodschapper van Allah (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zijn vasten verbrak, hij dan zei: ‘O Allah voor u heb ik gevast, en met uw gegeven onderhoud heb ik mijn vasten verbroken.’ (Ibne Maadjaah)
Doe’a’s (smeekgebeden)
- A. Voor het begin van het vasten:
‘Allahoemma bie sawmie ghadien nawaitoe mien sjahrie Ramadaan’
(‘O Allah, ik neem mij voor de komende dag van de Ramadaan te vasten’).
- B. Voor het verbreken van het vasten:
‘Allahoemma iennie laka soemtoe wa bieka aamantoe wa ‘alaika tawakkaltoe wa’alaa riezqieka aftartoe fataqabbal iennie. Amien’
(‘O Allah! Voor U heb ik gevast en standvastig geloof ik in U en op U rust mijn vertrouwen en verbreek ik het vasten met het voedsel, dat van U komt. O, Allah! Accepteer U mijn vasten.’) Amien
- C. Na het eten:
‘Alhamdoe liellaahielladhie at’amanaa wa saqaanaa wa dja’alnaa mienal moesliemien. Amien’
(‘Alle lof komt Allah toe, Die ons eten en drinken heeft geschonken en die ons tot moslims heeft gemaakt.’) Amien
10 minuten voor de begintijd van het Fadjr-gebed stoppen met eten en drinken.
Bij de aanvangstijd van het Maghrib-gebed moet het vasten verbroken worden.